Вторник, 23 Октомври 2012 21:42

Рекордни 100 км на ток с Ampera в двете посоки под Ламанша

От
ampera_eurotunnel
С електромобил в тунел – на вентилацията май ще и е по-лесно – Снимка: Thegreencarwebsite

Ето какво значение имат съпротивлението, желанието и "лекият" крак.

През изминалата пролет имахме възможност да тестваме способностите на Opel Ampera. С нормално каране обикновено постигахме около 65 км с едно зареждане на батерията при максимум от 80 км, заложени от производителя. Но миналата седмица се оказа, че Ampera може повече и от това, много повече...

Top Gear не е от шоу програмите, известни с любовта си към електрическите коли. Е, все пак си е шоу, сензацията е търсен ефект там. Но изглежда Top Gear Magazine има повече интерес към електрическата мобилност, което личи от скорошен тест на списанието с английския вариант на Ampera – Vauxhall. Целта на теста е била да се измине разстоянието от Лондон до Кале и обратно, без презареждане. С една мъничка уговорка, но за нея след малко.

Въоръжен със специално разрешително от Eurotunnel, компанията, която поддържа подземната високоскоростна влакова връзка между Франция и Англия, Дан Рийд от Top Gear успява да мине с Ampera в двете посоки през сервизния тунел, който обикновено се използва от поддържащата компания, линейки или други аварийни превозни средства.

Уговорката? Рийд трябва да направи това пътуване само на електроенергия. Но как може да стане това, след като в едната посока тунелът има малко над 50 км дължина, а максималният електро пробег на Ampera е 80 км?!?

Рийд тръгнал от Лондон както ние тръгнахме за Пловдив при едно от нашите тестови пътувания, с включен режим за съхранение на заряда. Нали е електромобил с удължен пробег, Ampera си има 1.4-литров бензинов двигател и генератор, които се грижат за производство на електроенергия в движение – или когато няма, или за да пазят наличната в батерията.

Наближавайки Дувър, където започват тунелите, Рийд превключил на нормален, електрически режим и влязъл в по-тесния сервизен тунел, намиращ се между двата основни, разстоянието между които е около 30 метра. По-тесен означава няма и 5 м в диаметър, при 7.5 метра за влаковите.

ОК, ето ти състезание – покрай теб (е, не точно) летят електрически влакове с по над 150 км/ч, и ти с електро кола по-средата, само че май доста по-бавно. Не знаем с колко е карал Рийд, но вероятно е било доста под скоростта на влаковете.

ampera_eurotunnel_1Вътре в Евротунела е подходящо за електромобили, без емисии...

Но Рийд успява – той успешно минава през тунела в двете посоки само на ток и освен желанието за това постижение, ето колко голямо значение имат и намаленото въздушно съпротивление в тази затворена среда и по-лекият десен крак Laughing

Е, това е доста повече от нашите "електро" резултати с Ampera, но сега разбираме колко неподозирана електро сила има в тази кола. Ясно е, че никой няма да кара така и в такива условия, но ето и нещо друго – с повече електро коли вентилационните системи в тунелите дали няма да се справят по-лесно? И още – в центровете на някои големи градове или в части от тях вече може да се минава само с електромобил, та няма да се учудим, ако в бъдеще такова ограничание започнат да въвеждат и за тунели...

Наскоро в България бяха продадени първите бройки Ampera. В щатите, обаче, карат от около две години тамошния аналог Chevy Volt. Защо го споменавам? Заради скорошно проучване на зарядния доставчик ECOtality, което показва, че собствениците на зареждаеми хибриди или електромобили с удължен пробег, в случая, определено използват по-често обществените зарядни станции от притежателите на изцяло електрически коли. Volt зарежданията са с около 40% повече от тези на Nissan LEAF, например.

Това означава чисто и просто, че хората, които карат електромобили с удължен пробег правят всичко по силите си, за да не използват бензин. Ако вземем нашите 65 км на ток с Ampera и си представим, че повечето хора се справят по подобен начин, едно зареждане през деня на служебния паркинг или на някой търговски обект си е едва ли не задължително, при дневен пробег над 60 км. Ако искаш със сигурност да не чуваш включването на бензиновия генератор, наистина по-добре да зареждаш и през деня.

Джей Лено е жив пример за анти-бензиново каране с неговия Volt, а ние тепърва се надяваме някой от собствениците на Ampera в България да преодолее притеснението и да започне да споделя своите впечатления и преживявания с колата – нали за това са форумите и блоговете, а в другите страни хората са много, ама много активни в това отношение.

Значи, Ampera можел и 100 км на ток, но и 70-80 хич не са зле за града, само трябва да внимаваш повече с ускорението и да си майстор с регенерирането Wink.

[От: Green Car Reports]

[Снимки: Thegreencarwebsite]

eCars.bg / Elektromobili.bg

Прочетено 2006 пъти Последна корекция Сряда, 24 Октомври 2012 10:19
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.