![Легендарният хибрид е достъпен и на нашия пазар, и е отличен вариант за еко настроени натури Легендарният хибрид е достъпен и на нашия пазар, и е отличен вариант за еко настроени натури](/images/stories/ev7/prius-bg.jpg)
Най-продаваният хибрид в света – Toyota Prius – вече петнадесетина година доминира на световните пазари в създадения от него сегмент и си е извоювал позицията с качество, граничещо с безкомпромистност. Факт е, че след толкова години, моделът дори не е модифициран особено много, следвайки консервативно линията, начертана от първите произведени хибриди от марката. Разбира се, технологичното развитие е налице, но концепцията и дори визията, не може да бъде сбъркана. Prius се предлага и на нашия пазар от ТМ Ауто, а цената варира според нивото на оборудване. Един такъв хибрид разгледахме днес – с ниво на оборудване SOL – притежаван и шофиран вече 22.000 км от наш приятел и готин тип – Жоро Кондов...
От известно време по улиците на София забелязваме (и ползваме) 'Зелени таксита' – всички без изключение модел Prius на Toyota. Това допринесе за затвърждаване популярността на и-без-това най-известния хибрид, но ние решихме да обърнем още по-голямо внимание на колата, използвайки факта, че наш приятел скоро се сдоби с 'легендата'. Речено-сторено, уговорихме се за ранна среща по хлад и се повозихме малко в Prius-a.
Първо впечатление – независимо от 'възрастта' на модела (естествено, отразяваме съвременните корекции по купето), външният вид е актуален, модерен и атрактивен. Вътре в купето е супер: просторно, комфортно и с много, ама много екстри, и глезотийки. 5 възрастни спокойно биха могли да пътуват (един да кара, де), а багажникът е достатъчен за чантите на всички. За комфорта на водача също е мислено много, централната конзола с мултимедиен екран а разположена така, че до всичките (безброй) копчета, достъпът е лесен и бърз. Мултифункционалният волан също улеснява въвеждането на желаната команда, без разсейване по време на движение.
Предавките са автоматични, а скоростният лост е като малко украшение – впечатление прави единствено непопулярната позиция В, но Жоро веднага разяснява: "Това е режим, който наподобява моторна спирачка в конвенционалните коли – помага при спускане по стъмни наклони продължително време. Двигателят просто се върти, без да харчи бензин и намалява скоростта. Не увеличава регенерацията обаче в сравнение с тази при натискане на спирачката и не е за препоръчване да се кара много в този режим."
![](/images/stories/ev7/prius-gear-shift.jpg)
Веднага над лоста, вдясно, точно над копчето за аварийните, се намират три бутона, задаващи режима, в който колата да се движи; с тях може ръчно да зададете желания метод за работа на двигателя/електромотора, според терена и маршрута си.
Точно над бутона за навигацията се намира друг – с надпис HUD (Head Up Display). Превеждаме си го буквално и разбираме предназначението му – активира функцията, проектираща на предното стъкло данните от таблото – отново полезна екстра, за да се следи непрестанно моментният режим на работа, наличния ток в батерията, ефикасният стил на каране...
![Този бутон проектира показателите от таблото, на предното стъкло Този бутон проектира показателите от таблото, на предното стъкло](/images/stories/ev7/hud-button-prius.jpg)
Ако настъпваte повечко газта, на нарочна графика се изобразява маркер – от дясната половина, към края, завършващ с червен надпис PWR (power). Напълни ли се дясното деление и светне ли надписа – в карането ви няма нищо еко! Взематe мерки, отпускате газта: маркерът се прибира в лявата половина, всичко е чисто и безвредно в движението ви.
За двигателя сме писали доста, познатият 1.8 VVT-i със сила 73 кВ/ 99 к.с. (нека пак си припомним за тия коне), но при Prius той е подпомаган от електромотор, с който конете стават 136 на брой. Максималната скорост е 180 км/ч, а разходът при смесен режим ('смесен' е ток/бензин, а не градско/извънградско!) е около 4 л/100 км.
При стартиране на колата работи електромоторът – без звук, без вибрации, без вредни емисии. Потегляте и до скорост 50-55 км/ч се движите само на ток. Над тази скорост бензиновият двигател се включва автоматично, почти без това да се усеща в купето. Т.е. при градско каране, от светофар до светофар, е възможно придвижване само в електрически режим, а когато зарядът в батерията намалее – отново се включва двигателят, допълващ и движението на хибрида, и зареждащ паралелно с това батерията. Самата батерия се намира в задната част на купето, вградена е някъде под задната седалка – хем не отнема място от багажника или седалките, хем прави колата изключително стабилна, дори при по-агресивно каране.
Prius е изключително приятeн за управление, особено в електрически режим, но и като цяло. Реагира веднага на 'командите' от водача, работи и се движи сигурно, и адекватно. Самият собственик е изключително доволен от инвестицията си и както сам казва... "не е евтина кола, но аз имам отношение към природата, държа на чист въздух и това е моят принос към 'зелената' идея. Отделно от това, чисто икономически ме облекчава значително, така че ни най-малко не съжалявам за покупката."
Звучи супер и е точно така, дано повече хора застанат под това мото!
![prius-a-front-bg](/images/stories/prius-joro/becssg_images/prius-a-front-bg_607_455_80.jpg)
![prius-back](/images/stories/prius-joro/becssg_images/prius-back_607_455_80.jpg)
![prius-convertor](/images/stories/prius-joro/becssg_images/prius-convertor_607_455_80.jpg)
![prius-interior (2)](/images/stories/prius-joro/becssg_images/prius-interior%20%282%29_607_455_80.jpg)
![prius-joro-kondov](/images/stories/prius-joro/becssg_images/prius-joro-kondov_607_455_80.jpg)
![prius-motor](/images/stories/prius-joro/becssg_images/prius-motor_607_455_80.jpg)
![prius-side](/images/stories/prius-joro/becssg_images/prius-side_607_455_80.jpg)
![prius-wheel](/images/stories/prius-joro/becssg_images/prius-wheel_607_455_80.jpg)
eCars.bg / Elektromobili.bg
![Стефан Николов](https://secure.gravatar.com/avatar/371e37516b808ec9c0a98cf5a8b188f7?s=100&default=https%3A%2F%2Fwww.ecars.bg%2Fcomponents%2Fcom_k2%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png)