Време ли е да се направи специална 12V батерия за електромобили?

Електромобили

Случаите на проблеми с 12-волтовата батерия при електромобилите не са от вчера и вече има регистриран първи случай дори и с VW ID.3, който е на малко повече от месец.

Кристиан Стадлър, който бе сред първите сдобили се с ID.3 в началото на септември, споделя доста за колата в своя YouTube канал Battery Life. В един от последните си клипове той разказва за проблем с 12-волтовата батерия, която е умряла тотално и не му позволява да стартира колата.

Случаите с изтощени 12V батерии са известен проблем с Nissan Leaf, някои модели на Tesla и отскоро дори при Polestar 2. Имали сме някои грижи и с нашия Hyundai IONIQ, но като цяло не е проблем стига да не оставяш някакви аксесоари да работят прекалено дълго когато колата не е стартирана.

Колежката Ники Гордън от Transport Evolved обяснява проблема с 12 волтовите батерии в много интересно и подборно видео, което си струва да се изгледа.

В нейният случай, проблемът е бил във възрастта на малкия акумулатор на Nissan LEAF първа генерация, която е била на повече от четири години и е имала нужда от смяна. В добавка, тя дава и добри съвети за това как да се грижиш за своята 12V батерия, за да й осигуриш максимално дълъг живот и безпроблемна работа.

Ники обяснява, че електромобилите не се нуждаят от силен ток от 12V батерия, колкото конвенционалните автомобили., където стартерът иска повечко енергия, за да завърти мотора. В резултат, при по-слабичките 12V акумулатори на електромобилите се натрупват дендритни отлагания, което в крайна сметка уврежда способността на батерията да се презарежда.

Освен електрическите компоненти като екраните, моторчетата за стъклата във вратите или мултимедийната система, 12-волтовата батерия в електромобилите осигурява и активирането на задвижващата системата като "събужда" голямата батерия с помощта на релета, които понякога може да чуеш как щракат, когато стартираш електромобила си.

С толкова много случаи на проблеми с малките акумулатори изглежда странно, че нито един производител на 12V батерии не е разработил специален тип за електромобили, за да се намалят случаите като този на Кристиан Стадлър и други.

Което поражда и въпроса не е ли време да се помисли за нов тип 12V батерия оптимизирана за електромобили?

Първата партида на ID.3 има редица недостатъци на софтуерно ниво и от видеото на Кристиан по-долу се вижда нагледно в какво объркване настава колата след като той успява да я подкара.

Вероятно има някакво неразбирателство между системите и DC-DC конверторът да не зарежда правилно 12-волтовата батерия? 

 

Хора в тази дискусия

Коментари (5)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Много полезна тема! Хората масово недоумяват как на зареден електромобил му е паднал акумулаторът и не може да се запали, без да му се подаде ток..

А принципът е същият като при останалите коли. Електромобилите също имат стандартен 12V оловен акумулатор, понеже консуматори като аудио, ел. стъкла, вентилация и др. работят на толкова. Запалена ли е колата с ключа или бутона, имаме приток на ток към 12V акумулатор:
при ДВГ колите - от двигателя и алтернатора,
при ел. колите - от...

Много полезна тема! Хората масово недоумяват как на зареден електромобил му е паднал акумулаторът и не може да се запали, без да му се подаде ток..

А принципът е същият като при останалите коли. Електромобилите също имат стандартен 12V оловен акумулатор, понеже консуматори като аудио, ел. стъкла, вентилация и др. работят на толкова. Запалена ли е колата с ключа или бутона, имаме приток на ток към 12V акумулатор:
при ДВГ колите - от двигателя и алтернатора,
при ел. колите - от високоволтовата батерия чрез step-down DC-DC конвертор.

Изгаси ли се колата, спира притока на ток, понеже се прекъсва връзката с високоволтовата батерия. Все едно изгасен двигател. Така, включените консуматори остават захранвани само от 12V акумулатор. Разреди ли се той, няма как да сработят системите и прекъсвача към батерията, за да потече ток от нея и да се "запали" колата. Големият плюс е, че трябва да подадем просто 12V напрежение към клемите с преносима батерия и тънки кабели; не са нужни 500-700 ампера стартов ток.

И да, всички смятат, че тая система с 12V оловни стартови акумулатори в колите на ток е примитивна и би следвало да се развие. Или поне да има авариен превключвател като при EV1 от началото на 90-те...
А има още един минус: когато 12V акумулатор започне да "сдава багажа", при много модели излизат грешки на таблото за най-различни системи.

Виж още
Последно редактиран Преди 3 години от Е-мо Е-мо
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Емо, Благорадско за включването с полезния коемтар! Това са ценните неща, особено за навлизащите в тези среди, които не са особено запознати с тях.

Стефан Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Чудно ми е няма ли начин да се направи да ползва голямата батерия със степ даун конвертор или нещо такова. Съмнявам се 2020г. имаме такива електроники да не може да се намали напрежението и тока от голямата батерия и да се елиминира тази 12v архаична батерия ...

Dave
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Именно така се зарежда 12-волтовия акумулатор от голямата батерия. Но от съображения за сигурност, при "изгасена" кола връзката с нея се прекъсва напълно. При EV1 има ключ за аварийно подаване на ток от батерията към акумулатора, за да не моташ кабели и молиш някой да ти подава ток. Това е редно да го има при всички ел. коли. А относно оловния акумулатор, във видеото се вижда защо не трябва да се ползва стартов такъв. Би следвало да е тягов оловен от типа "AGM Deep cycle" (като жълтите...

Именно така се зарежда 12-волтовия акумулатор от голямата батерия. Но от съображения за сигурност, при "изгасена" кола връзката с нея се прекъсва напълно. При EV1 има ключ за аварийно подаване на ток от батерията към акумулатора, за да не моташ кабели и молиш някой да ти подава ток. Това е редно да го има при всички ел. коли. А относно оловния акумулатор, във видеото се вижда защо не трябва да се ползва стартов такъв. Би следвало да е тягов оловен от типа "AGM Deep cycle" (като жълтите Optima) или още по-добре литиев 12V. Обаче бухат масовите и евтини стартови като при всичките си модели.
В общи линии, навярно е по-добре да има втори независим енергоизточник - за гарантирана работа на аварийни светлини, осветление в купето, електронна ръчна, централно заключване и др.

Виж още
Е-мо
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Преди около година, поради някои бъгове по колата ми имах съмнения, че се дължи на срив на 12V акумулатор https://www.ecars.bg/forum/Opel-Ampera/132-moyata-ampera?start=240#5904
Тъй като никой не взе компетентно отношение, го смених с адекватен на оригиналния гелов акумулатор от Bosch. Все още се бъгва с ключовете. Интересното е, че старият акумулатор, който запазих, продължава да е в много добро състояние.

Д Х Х
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари