Сравнение между старите и нови призматични клетки на Panasonic

Компоненти

Panasonic е един от най-големите производители на батерии в света, но колкото и странно да изглежда, компанията ходи по тънък лед в момента.

През последните 6-7 години Panasonic работеше почти ексклузивно с Tesla произвеждайки специални клетки, които и до ден днешен присъстват само в батериите на техните електромобили.

Това обаче може да се промени в близко бъдеще тъй като Tesla планира да прави свои собствени клетки и загубата на единственият им голям клиент може да постави Panasonic в доста неравностойна позиция спрямо останалите производители на батерийни клетки от Китай и Корея.

Заради фокуса върху работата с Tesla компанията беше оставила на заден план подобряването на своите призматични клетки и чак тази година версията им от 2013-а е подобрена.

От 2013 г. насам Panasonic произвежда призматични батерийни клетки във форм фактор PHEV2, който беше въведен от VDA (немската асоциация на автомобилната индустрия) в опит за стандартизиране на електромобилните батериите.

PHEV2 призматичен стандарт за батерии

  • Дължина: 148 мм
  • Височина: 91 мм
  • Дебелина: 26,5 мм

Не оставяйте името да ви заблуждава. Клетките направени във PHEV2 формат могат да се използват както в изцяло елекетрически превозни средства (Battery Electric Vehicles) така и плъгин хибриди (PHEV).

Едните просто се оптимизират за енергийна плътност за използване в електромобили, а другите се оптимизират за мощностна плътност и се използват в плъгин хибриди.

Стари клетки (в употреба от 2013 г.)

  • Производител: Sanyo/Panasonic
  • Капацитет: 25 Ah
  • Номинално напрежение: 3,667 V
  • Енергия: 91,675 Wh
  • Форм фактор: PHEV2
  • Химически състав: NCM/LMO хибриден катод

Във VW използваха доста от тези клетки преди години, когато стратегията им беше да ползват едни и същи клетки за електромобилите и плъгин хибридите, за да постигнат икономия от мащаба.

Toyota все още използва тези много стари клетки в Toyota Prius PHEV.

Примери:

  • Volkswagen e-Golf (старо поколение) с 264 клетки (88s3p): 264 x 25 Ah x 3,667 V = 24,2 kWh
  • Volkswagen e-up (старо поколение) с 204 клетки (102s2p): 204 x 25 Ah x 3,667 V = 18,7 kWh
  • Volkswagen Golf GTE (старо поколение) с 96 клетки (96s1p): 96 x 25 Ah x 3,667 V = 8,8 kWh
  • Audi A3 e-tron с 96 клетки (96s1p): 96 x 25 Ah x 3,667 V = 8,8 kWh
  • Toyota Prius PHEV с 96 клетки (96s1p): 96 x 25 Ah x 3,667 V = 8,8 kWh

Нови клетки (в употреба от 2020 г.)

  • Производител: Panasonic
  • Капацитет: 51 Ah
  • Номинално напрежение: 3,7 V
  • Енергия: 188,7 Wh
  • Форм фактор: PHEV2
  • Химически състав: NCM 622

Новите клетки в момента се използват само от японските автомобилни производители. Изглежда, Toyota следва старата стратегия на Volkswagen и използва едни и същи клетки за батериите на своите BEV и PHEV модели.

Примери:

Toyota C-HR EV с 288 клетки (96s3p): 288 x 51 Ah x 3,7 V = 54,3 kWh
Lexus UX 300e с 288 клетки (96s3p): 288 x 51 Ah x 3,7 V = 54,3 kWh
Toyota RAV4 PHEV с 96 клетки (96s1p): 96 x 51 Ah x 3,7 V = 18,1 kWh
Suzuki Across с 96 клетки (96s1p): 96 x 51 Ah x 3,7 V = 18,1 kWh

е-Honda и Mazda CX-30 Electric също използват от новите клетки на Panаsonic.

Въпреки че идват с около 2-3 години закъснение, подобренията в клетките на Panasonic са добри и съчетават прилична енергийна плътност с дълголетие на добра цена.

LG Chem пусна NCM 622 клетки в края на 2016 г. за Renault ZOE. Сега с по-достъпни и по-плътни алтернативи, предлагани от корейски и китайски компании, новите призматични клетки на Panasonic вероятно ще се използват само от японски производители, които предпочитат местните доставчици.

Партньорството на Panasonic с Tesla няма да продължи вечно и компанията ще трябва да положи повече усилия, ако не иска да стане изцяло зависима от японските автомобилни производители, които все още не са особено заинтересовани от производството на електромобили.

Както всеки друг производител на батерийни клетки, който се стреми към устойчивост, Panasonic трябва да локализира производството и да отвори собствени заводи в Северна Америка и Европа.

Освен това, Panasonic трябва да избере поне една химически състав без кобалт (LFP, LFMP или LNMO) и скоро да започне да произвежда батерийни клетки съвместими със CTP (cell-to-apck) батерии.

Коментари (0)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
Все още няма пуснати коментари
elektromobili-2020
ignor-tv.jpg
welcome-ecars.jpg

Най-нови теми от форума