ТУ Габрово −> Зарядна станция −> eCars −> #VsichkoTok

Полезно и ефективно

1 ноември, 1964 г., хълма Баждар, Габрово – на тази дата и на това място започва да вибрира едно ново българско начинание – Машинно електротехнически институт.

10 декември, 2019 г., пак там, но вече в корпусите на Техническия университет приключва успешно един нов в сегашно време проект – "СЪВРЕМЕННИ ЕНЕРГИЙНО ЕФЕКТИВНИ ПРИЛОЖНИ РЕШЕНИЯ ЗА ИНТЕГРИРАНЕ НА ЕЛЕКТРОМОБИЛ И ИНФРАСТРУКТУРА ЗА ЗАРЕЖДАНЕ И СЪХРАНЕНИЕ НА ЕНЕРГИЯ В ГРАДСКИ УСЛОВИЯ" (‘CONTEMPORARY ENERGY EFFICIENT APPLICATION SOLUTIONS FOR INTEGRATING ELECTRIC CAR AND INFRASTRUCTURE FOR CHARGING AND STORAGE OF ENERGY IN URBAN CONDITIONS’).

Ако можеш да си представиш "приключва" като старт, значи му виждаш продължението. Ще му добавим детайлите, но първо за "проектантите" – Ръководител е доц. д-р инж. Свилен Рачев от катедра "Електроснабдяване и електрообзавеждане" с научен колектив съставен от 5 преподаватели, 2 изследователи, 1 докторант и 7 студенти.

Някъде по-рано през годината доцент Рачев намина през базата на eCars. Разказа ни какво правят, за проекта и се разговорихме за нашите зарядни станции и че може да участваме с наше предложение по проекта. Както си му е реда – събират се предложения и което се одобри влиза в изпълнението.

Нямаше как да не зачекнем и темата за един друг проект – за участие на колектив от ТУ Габрово в разработка за безжично зареждане за електромобили. Успешен международен проект с произлязла от него технология, която може да се реализира. То си е за отделен блог, че да не мешаме сега нещата, въпреки че тематиката си е една.

Връщаме се на пак на оригиналната тема и разбираме, че основната цел, поставяна и в предходни, успешно реализирани проекти, е Техническият университет – Габрово да се утвърди като изследователски и развоен център на съвременните технологии, свързани с:

  • развитие на електромобилност с цел изследователска дейност и приложение в учебния процес;
  • системи за зареждане и такива за съхранение на енергия;
  • използване на възобновяеми енергийни източници за производство на енергия, с оглед зареждането на електромобили да става по природосъобразен начин.

И някъде насред тези неща напред излиза един важен акцент – завършен е плануван етап от създаването на компактен електромобил за градска среда – закупуване на задвижващ кит, състоящ се от целесъобразно избран трифазен асинхронен двигател с управляващ контролер, програматор и прилежащ софтуер, което е основа за реализация в крайна сметка в Технически университет – Габрово.

Добре. Интересно. Участваме. Даваме оферта за зареждачка.

Идва късна есен, идва и едно телефонно обаждане – "Избрахме ваша станция!". Пак добре, радваме се, ще добавим още едно зарядно точле из България. Викаме си, трябва да свети по университетски и изпичаме логото на ТУ-то на стъклото на една хубава ИДА. Набързо така за нея – както обикновено, 22 кВт трифазна, с Тип 2 контакт – става за всякакви електрички. Кацнахме я на каменната облицовка, лъснахме по една вечерна усмивка и хайде към други места, че ни чакат още монтажи и на Изток, и на Североизток, пък и на Юг. Това засега де, останалите посоки са в плана отвсякъде.

tehnicheski-universitet-gabrovo-zarqdna-stancia-elektromobili-ecars-ekip

И вече в някакъв момент идеята е Технически университет – Габрово да бъде обявен като достъпна точка за зареждане в съответните национални и международни карти при определени условия. Иначе казано, ако минаваш оттам и доцентът е на кеф – ще да го бъде зареждането :). Предколедно нещо ни идват шеги на чужд гръб, но шегата настрана, когато е готов колективът ще си качи станцията в локаторите и ще се знае как може да се използва.

Еми това е, засега така, пък по-натам ще го вкарваме Баждаря във −> #VsichkoTok.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Имате проект за вашия университет? Ние искаме да участваме. Стига да ни изберете.

 

Хора в тази дискусия

Коментари (5)

Оценка 5 от 5 на база 1 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Чудесно е, че има такава българска компания, която да бута напред електрическата мобилност в България. Обаче виждам два основни проблема заради които лично за мен (предполагам и за другите) електромобила е само мечта и фикс идея засега.

AC станциите ползват бордовото зарядно на автомобила, което в повечето случаи е доста под тези 22KW, но дори да е 22KW зарядното пак е бавно за дълъг път и спиране за зареждане и продължаване. Значи остава да се ползва по молове, ресторанти, хотели, тоест...

Чудесно е, че има такава българска компания, която да бута напред електрическата мобилност в България. Обаче виждам два основни проблема заради които лично за мен (предполагам и за другите) електромобила е само мечта и фикс идея засега.

AC станциите ползват бордовото зарядно на автомобила, което в повечето случаи е доста под тези 22KW, но дори да е 22KW зарядното пак е бавно за дълъг път и спиране за зареждане и продължаване. Значи остава да се ползва по молове, ресторанти, хотели, тоест там където така или иначе ще стоим два-три часа, което е достатъчно време да се зареди батерията.

И тука е втория проблем, че в повечето случаи се монтира по едно зарядно с един конектрор. И ако реша да отида до някой мол примерно с електромобил и там да заредя за да се върна обратно в къщи, но се окаже, че там вече някой е паркирал, трябва да чакам няколко часа за да се махне той за да се включа аз и да чакам още няколко часа. Сега ще кажете, че ако са ви дали мощност 3 X 7KW, няма как да разделите тази мощност на няколко станции и сигурно е така.

Но има ли техническа възможност да разработите схема при която да има 3 фази и три конектора за включване. Ако е спрял само един автомобил да му се подадат трите фази за да ползва трифазно зареждане ако автомобила му има тази възможност. Ако спре втори автомобил в съседство, да има втори конектор и една от фазите да се подаде към неговия конектор. Накратко едно трифазно зарядно с три кабела за зареждане. Ако е само един автомобил му се подават трите фази, ако спре втори и трети, на всеки по една фаза. Така с една станция ще могат да се зареждат три електромобила едновременно.

За бързи DC станции не говорим, явно при тях е доста по-сложно от техническа гледна точка.

Виж още
Веселин
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Ограниченият достъп е проблематичен, особено когато собствениците на станциите не ги споделят пряко или непряко за общо ползване, или когато колите за споделено или служебно ползване се оставят включени в много часове, даже и дни след като са заредени.

Деленето на мощност на няколко станции е добра идея и е осъществимо без прекъсване на сесията. Пилотният сигнал променя стойността на максималния ток и станцията потвърждава когато колата почва да тегли по-малко за да се включи друга. Не...

Ограниченият достъп е проблематичен, особено когато собствениците на станциите не ги споделят пряко или непряко за общо ползване, или когато колите за споделено или служебно ползване се оставят включени в много часове, даже и дни след като са заредени.

Деленето на мощност на няколко станции е добра идея и е осъществимо без прекъсване на сесията. Пилотният сигнал променя стойността на максималния ток и станцията потвърждава когато колата почва да тегли по-малко за да се включи друга. Не знам обаче дали може да се промени броя на фазите от три на една или от една на три без да се прекъсне зареждането. Иначе за балансиране фазите могат да се въртят, например букса 1 на първата станция е свързана с фаза 1, на втората станция букса 1 е с фаза 2, на третата букса 1 е с фаза 3, и т.н.

Имаме експерти тук да ни кажат

Виж още
Последно редактиран Преди 4 години от Влади Иванов Влади Иванов
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Ако говорите за столицата, към момента гъстотата на общата зарядната мрежа е такава, че ще намерите друга зарядна станция на средно 3 км в южната част на града. Отделно чрез приложение на телефона си можете да видите коя от тях е свободна и дори да стартирате/прекратите зареждането, в случай че сте абонат.
Изграждането на мрежа от страна на частния сектор е трудно, защото освен захранване и телекомуникация, едно зарядно изисква и резервирането на едно паркомясто - най-големият лукс в...

Ако говорите за столицата, към момента гъстотата на общата зарядната мрежа е такава, че ще намерите друга зарядна станция на средно 3 км в южната част на града. Отделно чрез приложение на телефона си можете да видите коя от тях е свободна и дори да стартирате/прекратите зареждането, в случай че сте абонат.
Изграждането на мрежа от страна на частния сектор е трудно, защото освен захранване и телекомуникация, едно зарядно изисква и резервирането на едно паркомясто - най-големият лукс в претъпкания от коли град. В топ-центъра даже граничи с невъзможното без волята на властите.

Извънградско засега вариантите са:
- Планиране на маршрута + авариен план Б: 3KW генератор в багажника (има такива до 50 кг) или годишен абонамент за пътна помощ, който не е никак скъп.
- Електромобил с удължен пробег (Volt, i3 REX)
- Втора кола

Виж още
Е-мо
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Ооо ми ние на нашето Рено ЗОЕ му навъртяхме 50 хил. км за една година, без генератор в багажника и с наличната (вече поразширена спрямо 2016-2017 г) инфраструктура из България. Планирането си го правим де, това си е важно.

За разпределянето на мощност - това наистина е важно където не достигат мощности, а е добре или необходимо да има повече зарядни устройства. Но това вече самите станции си го предлагат като функция и дори има възможност да се балансира потреблението на станциите освен...

Ооо ми ние на нашето Рено ЗОЕ му навъртяхме 50 хил. км за една година, без генератор в багажника и с наличната (вече поразширена спрямо 2016-2017 г) инфраструктура из България. Планирането си го правим де, това си е важно.

За разпределянето на мощност - това наистина е важно където не достигат мощности, а е добре или необходимо да има повече зарядни устройства. Но това вече самите станции си го предлагат като функция и дори има възможност да се балансира потреблението на станциите освен между тях, също и спрямо цялото сградно потребление, стига сградата да има Building Management System .

Виж още
Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Прекрасен проект, осъществен от амбициозни, знаещи и можещи специалисти!

Росица
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари