Петък, 23 Ноември 2012 14:58

Опасен ли е електромобилът за моето здраве?

От
elektromobili_elektromagnitno_vlianie

Нали са електрически (превозни средства), та няма ли да ни вредят, с електромагнитно "замърсяване", например?

Блог след блог в eCars.bg се трупа все повече информация за електромобилите и сред многото технически елементи човек може да започне да се чуди с толкова силова електроника и въобще електрически компоненти на борда, дали всъщност електро колите може да имат някакво вредно влияние върху нас? Електромагнитно поле, вибрации, свистенето на електромотора (високите честоти не понасят добре на всеки)... В някои наши университети дори има разпалени спорове по въпроса. И след като от НБУ ни потърсиха за съдействие, с една малка порция разяснение се надяваме да сме помогнали за изясняване на нещата...

Ние нямаме научни степени, нито сме сертифицираща или тестова организация, но за щастие има такива, които са свършили работа по изясняване на вредното влияние на електромобилите.

Електромагнитно излъчване

Без излишно разтягане на локуми – документирано, при електромобилите електромагнитното излъчване е равно или малко по-ниско от това на конвенционалните коли. Кое го доказва? Да вземем за пример едно изследване на американското енергийно министерство отпреди десетина години, например (виж съответния PDF в края на блога). Тогава на пазара имаше EV1 на GM, както и електрически Citroen Berlingo – брояха се на пръсти електромобилите, с други думи. Днес технологиите вече са по-усъвършенствани и подобно изследване най-вероятно ще покаже още по-ниско влияние на електрическите превозни средства върху нас.

grafika_vlianie_elektromagnitno_pole_prevozni_sredstva

Като гледа човек тази графика, показателят при влаковете изглежда направо като небостъргач. Ако ежедневното излагане на електромагнитно поле от електромобил е вредно, какво да кажем за машинистите Confused? Ами при много електро коли на едно място, като на сфетофар или в огромния трафик – тогава няма ли да се увеличи много електромагнитното излъчване до вредни за нас нива? Някой ден може и да имаме тази възможност, но засега не сме в състояние да закупим проучванията на EPRI, от чиято програма става ясно, че всичките тези евентуални притеснения сега са обект на изследване (виж PDF документа в края на този блог за повече информация).

Иска ни се да отговорим абсолютно категорично на въпроса в заглавието в контекста на електромагнитното влияние, но не сме институция или орган, който може и и има право да го направи. Това, на което имаме право, е да си правим някои заключения от историята и развитието на съвременния пазар. Въпреки всичкото обмисляне на нещата, преди да ги публикуваме и да се надяваме, че ще са полезни за колкото се може повече хора, нашата гледна точка и качеството работата ни може да не съвпадат непременно със стандартите на всеки от нашите читатели. С това наум, ето някои според нас важни елементи по казуса дали електромобилите могат да ни вредят чрез генерираните от тях електромагнитни полета:

Никола Тесла

Роденият през 1856 г. в Сърбия Никола Тесла често е наричан "човекът изобретил двадесетия век". Тесла има над 100 патента, сред които за пренос на електрическа енергия, електромагнитен мотор, регулираща система за променливо напрежение – тази, която задвижва света и днес. Изобретенията му направиха възможни радиото и телевизията, а индукционният му мотор е в основата на задвижването на какво ли не днес. Тесла твърдял, че никога не е спал повече от два часа. Веднъж дори работил в продължение на 84 часа. И при всичките тези интензивни опити с неясно влияние върху организма му, бил ли е той засегнат от електромагнитните полета? Починал е на 86 години, без пукната пара, но като за човек прекарал почти цялото си време заобиколен от доста силни електромагнитни влияния, все пак е поживял доста? Може да няма връзка с множество електро коли на едно място и тяхното съвместно потенциално по-високо електромагнитно поле, но си струва да се отбележи като факт. Ясно е, че на сбирките на електромобилни ентусиасти, като при тази с рекордния брой осветени Nissan LEAF никой не е правил измервания, но пък не намерихме и здравословни оплаквания, свързани с това събитие.

Интересна скоба тук е така наречената "Черна магия" кола на Тесла - 1931 Pierce-Arrow, преобразувана от Тесла и неговия племенник да върви с енергия, идваща от кутия с електро компоненти, която той поставил в колата заедно с електромотор, на мястото на оригиналната ДВГ система. Твърди се, че колата е можела да достига скорости до 90 км/ч. Само че накрая се озовала в една ферма близо до Бъфало, а магическата кутия липсвала. Дали някога ще узнаем за тази технология?!?

Рискът за автопроизводителите

Общественото мнение е вероятно един от най-мощните "лостове" за корекция на пазара. Интернет форуми, блогове и всякакви сайтове има толкова много, че сигурно може да им се измисли някое сравнения от типа "до луната и обратно не знам колко си пъти". Ние обсъждаме всичко, реагираме, действаме. Много трудно е за някоя компания или институция да не се съобрази с критиките или предложенията, да не говорим за справяне с купища яростни потребители. Електромобилите са просто един продукт, който автопроизводителите (ще) искат да продават за печалба. Но сега корективът е много, много силен, а икономическата ситуация "отрезвяваща". Затова, въпреки че не са имунизирани от грешки и използване на дребен шрифт, авто компаниите едва ли правят компромиси с новата технология. От сорта на това да пускат на пазара продукти с потенциално неустановено вредно влияние. Рискът е прекалено голям, а ударът, който общественото мнение налага често е съкрушителен. Hyundai и Kia го разбраха след като стана ясно, че са подвели потребителите в САЩ с по-нисък от реалния разход на множество от техните модели...

Имали сме повод да пишем за краш и други тестове на електромобили и за да сме обективни, трябва да признаем, че засега не сме попадали на такива за електромагнитно влияние. Не твърдим нищо, не знаем какво правят, показват или не показват автопроизводителите в това отношение. Само можем да си правим заключения, че след 2-3 години масова употреба на електромобили – да, 100,000 бройки, продадени в цял свят, примерно, са прашинка на фона на общия брой превозни средства – че ако имаше осезаемо електромагнитно влияние, със сигурност никой нямаше да си трае – точно обратното. А щом сред десетки хиляди шофьори за няколко години не се наблюдават притеснения, все пак има значение, нали?

В заключение, наистина можем да се надяваме, че ще успеем да се сдобием с някое от изследванията на EPRI или друга организация, дано и българска (давайте примери), което да предостави повече достоверна информация по въпроса "вреден ли е електромобилът" и най-вече електромагнитното му поле за нас. Това е повод да отворим и тема във форума, за да се съберат повече мнения.

{pdf}http://www.ecars.bg/images/ch.1.pdf{/pdf}

{pdf}http://www.ecars.bg/images/2013_P060.pdf{/pdf}

eCars.bg / Elektromobili.bg


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

  Ако имаш регистрация в eCars.bg, значи сме те абонирали автоматично. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на бюлетина.

Прочетено 2038 пъти Последна корекция Вторник, 27 Ноември 2012 19:39
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.