През 90-те имах колега, който караше стар VW Golf I от 1978-ма. На двайсетина години, голфчето все още пърхаше прилично и една реплика на моя колега се е запазила в съзнанието ми – "Мога да го разглобя и сглобя с по един ключ 10, 13 и 17".

Премахването на скъпи и трудни за добиване елементи от производството е важно за доброто пазарно развитие и спадането на цените на даден продукт. При батериите един от тези елементи е кобалтът, с всичките противоречия около неговото добиване.

Нещо ново от последните дни за електромобилите - стимул, който се обсъжда от години, но не получава зелена светлина, е на път да я получи. Това като част от вече коментираната от месеци Нова зелена сделка за Европа.

През 2019 г. Renault ZOE получи фейслифт и нова батерия за 300-400 км реален пробег според условията и шофирането. Обновеният модел се казва ZE50 и както досега компанията използва LG Chem клетки и за новата батерия (192 броя).

Едното продължава да изпреварва с много другото – зарядните станции и някои техни компоненти са тествани и готови за много мощно зареждане, но електромобилните батерии все още не поддържат такива силни натоварвания.

За разлика от Nissan, Toyota все още не произвежда електромобили. Дори 10 години по-късно (първият LEAF излезе на пазара в края на 2010 г.). Имаше малки изключения като няколко хиляди броя електрически RAV за Калифорния преди години, с цел да се отговори на изискванията там, но това е всичко.

Това 1300 ме върна назад в детството, когато чествахме 1300 години България. Спонтанна асоциация, която не успях да си обясня съвсем, но се доверявам на силите и връзките, на които ние хората сме способни и усещам, че обяснението просто си вибрира някъде из ефира около мен.